Mindig is foglalkoztatott, hogy a színeknek milyen hatása van ránk, illetve a különböző színek viselésével hogyan hathatunk a másikra. A stílussal is kommunikálunk, a színekkel is kifejezhetjük érzéseinket. Végh Kata szín- és stílustanácsadóval beszélgettem. Nagyon érdekes Kosztolányi Dezsőtől származó idézettel fogadott, melynek szellemében végzi munkáját. : „A stílus mögött egy ember van, az ember mögött egy élet van.” Kata szerint a színtípusunk ugyanolyan tulajdonság, mint a szemszín, vagy a testalkat. Legtöbben ösztönösen választunk ruhadarabot, azonban sajnos nem mindig jól. Együtt gondolkodva, összeraktunk egy útravalót munkába visszatérőknek, interjúra készülőknek.

Az első benyomás

Azt hiszem kicsit mindenki tart az első pár perctől egy interjún. Hogyan lépjünk be? Hogyan köszönjük? Egy találkozás alkalmával az első pár másodperc alatt kialakul rólunk egy kép a másik félben. Érezzük azt, hogy szimpatikus vagy kevésbé rokonszenves a másik. Ahogy Kata mondta, ezalatt a pár másodperc alatt egy pályára állunk, és nem mindegy, hogy a pincéből vagy fentebb indítjuk a kapcsolatépítést. Ha az első benyomás nem annyira kedvező, akkor beszélgetés alatt megváltoztatható, azonban ez sok energiát igényel és sajnos a negatív hatás mélyebben beépül, mint a pozitív.

Kutatások alapján a kommunikáció 55%-át a nonverbális jelek alkotják. A testtartás, mimikán túl nonverbális üzenetet hordoz az öltözék is. Ahogy a kommunikáció során tudatosan figyelünk a testtartásra, a hanglejtésre miért ne figyeljünk a ruhánkra is? Akarva akaratlanul egy üzenetet küldünk a másiknak, már akkor is, ha bevásárolni mackóba és strandpapucsba megyünk.

Mit ne vegyünk fel?

Kata gyorsan összefoglalta, hogy mi az, ami tiltólistás: miniszoknya, mélydekoltázs, sok ékszer, spagetti pánt. Sokat változott, lazult már a korábbi üzleti stílus, de a dress code a mai napig aktuális, megbízható támpont, ha valaki interjúra készül érdemes ez ügyben tájékozódni és szakember segítségét kérni. Például van olyan munkakör, ahol ma már nyáron, egy csinosabb ingruhában is el lehet menni interjúra, ami pár éve még elképzelhetetlen lett volna.

És akkor mit vegyünk fel?

5-10 éve alapszabály volt a kosztüm viselése állásinterjúra. Kata nézőpontja, hogy önazonosak legyünk a ruhában is, hiszen így leszünk igazán hitelesek és magabiztosak. Adottságainknak megfelelő viseletet válasszunk. Olyat, ami nemcsak csinos, kényelmes is és ügyeljünk rá, hogy harmonikus legyen az összkép. Ahogy az önéletrajzot az adott pozícióhoz alakítjuk, ugyanúgy az öltözetet is a munkakörnyezethez, az adott cég elvárásaihoz igazítsuk. Más a dresscode egy vezető beosztású pozíciónál és más egy kreatív munkakörnél. „Ne csak a színekben legyen harmónia, hanem velünk is legyen harmóniában a ruha és nem feltétlenül kell drága darabokra gondolni. Azonban fontos, hogy az adott feladathoz öltözzük fel. Jó, ha megmutatjuk az egyéniségünket, akár egy hangsúlyos piros nyaklánccal, de vigyázzunk arra, hogy ne lőjünk túl a célon. Az állásinterjú döntési helyzet és elsősorban a szakmai rátermettségünkre kíváncsiak, nem a ruhatárunkra. Szerencsés, ha a megjelenés az egyéniséggel harmóniában, magabiztosságot és kompetenciát közvetít. Ha bakancsban és szakadt farmerben megyünk el egy vezetői állás interjújára, ne csodálkozzunk, ha nem vesznek fel bennünket. Ha valóban szeretnénk azt az állást, akkor az alkalomhoz illően öltözzünk fel.” – foglalja össze Kata a legfontosabbakat.

Az állásra pályázás is tervezést, előkészítő munkát igényel (önéletrajz megírása, interjúra készülés), ugyanígy az öltözéknél is tudatosan érdemes összeválogatni a ruhatárat.

Nagy általánosságban elmondható, hogy  a sötétkék mindenkinek jól áll. Ha végképp nem tudjuk mit vegyünk fel, fehérrel kombinálva ehhez a színhez nyugodtan nyúlhatunk.

A ruha teszi, vagy nem teszi az embert? Jó kérdés, azonban mi tegyünk azért, hogy magabiztosan tudjunk részt venni egy állásinterjún. Kata mondása, hogy a megjelenésed az üzenő falad. Hirdessük azt, hogy mi lennénk a legjobbak az adott állásra.