Ha megpályázunk egy állást, el is szeretnénk nyerni. Ha felvételizünk valahova, akkor el is szeretnénk kezdeni a képzést. Ha megbeszélésen vagyunk, akkor szeretnénk, hogy a mi igazunk érvényesüljön. Ha gyerekek fociznak a játszótéren, akkor mindenki nagyon akar nyerni. De akkor hogy jön ide a win-win (nyer-nyer) szituáció?
A win-win vagyis zéróösszegű játék Neumann János játékelméleti munkáiból (1944) vált ismertté, azonban ma már sokkal tágabban alkalmazzuk ezt a fogalmat. Mindenféle helyzet, konfliktus mindkét fél számára előnyös lezárására értjük. Első hallásra kicsit piramis játékos volt nekem ez a tárgyalástechnikai megoldás. Neked is jó lesz, nekem is jó lesz, örüljünk együtt. Bevallom 20-on évesen az egyetemi évek alatt találkoztam ezzel először és nem is fordítottam erre kellő figyelmet. Közel 10 éves szolgáltatói, tanácsadói oldalon szerzett tapasztalattal, három gyerekkel viszont látom, hogy ez egy eredményes megoldása lehet egy-egy szituációnak.
Hiszem, hogy számos problémás helyzetet előrébb visz, ha nem csak a saját igazunkat erőltetjük a másikra, hanem egy fél métert hátra lépve megnézzük az Ő helyzetét, az Ő igazát is. Persze ez nem mindig könnyű és számos olyan tényező játszhat közre az adott pillanatban, ami nyomására eszünkbe se jut. A másik féllel közösen meghozott döntés hosszú távon sokkal sikeresebb, tartósabb lesz. Nem minden helyzet win-win az biztos. Ha elveszted az állásod, vagy ha kilépsz egy kapcsolatból ott nincs két „nyertes”. Azonban ezekből a tapasztalatokból építkezve képes leszel legközelebb mindkét fél számára megfelelő szituációt kialakítani.
A múlt nem a jelen
Bár tapasztalatink a múltban gyökereznek, a jelen alkalmat ad arra, hogy
másképpen viselkedjünk egy hasonló szituációban. A kommunikáció, a
tárgyalástechnika TANULHATÓ folyamat. Ha nem is vagyunk nyertesek, akkor is
tanulhatunk az adott helyzetből, a kialakult kommunikációból. A tanulást, a
fejlődést nem szabad befejezettnek tekinteni.
Hátrébb lépni
Magabiztosan, határozottan képviseljük saját értékeinket, azonban szükséges a MÁSIK TISZTELETE. Az Ő helyzetének felmérése, megismerése közelebb visz egy win-win végkifejlet megtalálásához. Ha nagyon nem jutunk dűlőre egy külső vélemény/szakértő bevonásával megkönnyíthetjük a helyzet megoldását. Vég nélküli vitákat eredményez a ki a gyorsabb, ki volt hamarabb, ki az ügyesebb. Ezekben a banálisnak tűnő kérdésekben egy külső szem, vagy egy stopperóra nagyon sokat segíthet.
Ha Te azt hiszed win-win, de Ő nem
Ha a másik fél csak azért megy bele a megegyezésbe, hogy hagyd már abba, az nem nyer-nyer szituáció. Ha Te a félelmeid miatt engedsz neki, az sem egyenlő helyzet. Önmagunk és a másik OBJEKTÍV megítélése, és a helyzet mérlegelése után születhet egy mind a két fél számára előnyös megegyezés. Ez nem csak az üzleti életben van így. Szeretném a gyerekeimnél elérni, hogy a házimunkába való besegítésnél ne az Anyai szigor legyen a döntő, hanem a közös igény, hogy tisztaságban éljünk. Ennek még nagyon az elején járunk, de remélem eljutunk ide is. 🙂
Ha már említettem a gyerekeket, a minap a fiammal fociztam, lelkes hobbi játékos, ölre megy minden passzért. Egyelten dolgot kértem tőle a bokámat kímélje, hát a sípcsontomat nem sikerült. Számukra megtanítani, hogy nem erővel lehet elérni a céljukat nagy feladat. Megmutatni, hogy önön saját igényeit hogyan alakítsa máséhoz kihívás. Mindig görbe tükröt mutatnak és visszavetítik ránk a saját viselkedésünk. Szóval felkészülni és win-win megoldásokra törekedni!